מורה לגיטרה בס – איך כדאי ללמוד לנגן על בס

אם אתם פה אז כנראה שגם את הבנתם שאחד הכלים שהכי כיף לנגן (ולא כותב המאמר הוא לא בסיסט) הוא ללא ספק גיטרה בס.

מה הופך את הכלי הזה לכלי שכל כך כיף לנגן הלב? הסוד הוא ריבוי התפקידים שכלי אחד יכול לבצע אבל גם הורסטיליות המוזיקלית (סליחה על הפלצנות) של הבס פשוט כל כך ייחודית שאי אפשר שלא להתאהב בכלי הזה.

אבל מה זה אומר ורסיטליות מוזיקלית? גיטרה בס במהותה משתייכת למשפחת הרית'ם סקשן. משפחה מאוד מצומצמת אבל לכל מי שמשתייך לקבוצה הזו, יש יכולות שליטה בקצב כמעט בצורה אבסולטית.

התפקיד של גיטרה בס בכל מבנה מוזיקלי, ובכל ז'אנר בלי שום יוצא מהכלל הוא אחד התפקידים (אם לא הההה תפקיד) הכי חשוב, הכי חשוב! הנה אמרתי את זה!

ברצותו הבסיסט יכול לשנות את הקצב ואת האופי של השיר רק על ידי שינוי התפקיד שלו, אומר שבניגוד לכלים אחרים, ששינוי התפקיד שהם מנגנים ישנה רק באופן מינורי את האופי של השיר, הגיטרה בס פשוט תהפוך את השיר למשהו אחר לגמרי.

אחת הדוגמאות המושלמות לה שאמרנו, זה הביצוע הזה של אליל הבס 🤩 Victor Wooten ליצירה Amazing grace.

עכשיו, צודקים אלו שיגידו שכל כלי יכול לעשות עיבוד שמשנה את הקו המוזיקלי של השיר אבל…

תנסו להקשיב לביצוע הזה שוב ונסו לדמיין את השינויים שכל כלי הנגינה האחרים יצטרכו לעשות בכל פעם שהבס ישנה את הקצב הנגינה ואת סגנון הנגינה שלו.

אבל פה נכנס המימד הנוסף של גיטרה בס, בס חוץ מההשתייכות שלה למשפחת הקצב, בס היא גם כלי הרמוני עם טווח צלילים שלמעט לפסנתר (כמובן שאנחנו לא מתייחסים לכלי נגינה קונצרטנטיים) יחיד על הבמה.

מכיוון שהבס משתייכת לכלי המיתר, היכולת לייצר הרמוניות בתדרים נמוכים הופכת את הבס לכלי נגינה וורסטילי, אינסופי וייחודי.

היכולת לשלוט בקצב באופן אבסולוטי ובהרמוניה בתדרים שרק גיטרה בס יכולה לייצר היא פשוט מהפנטת.

תקשיבו לבחור הזה מסביר באמצעות מוזיקה את כל מה שאמרנו. 👇

הכל טוב ויפה והבנו שגיטרה בס היא כלי מטריף, אבל איפה מתחילים?! הווווו בשביל זה אנחנו פה!

איך הבחירה במורה לבס תשפיע על איזה בסיסט תיהיו?

כמו שאמרנו יש לבס המון יכולות לייצר ולשנות את האופי של יצירה בכל ז'אנר, כך ישנם בסיסטים שמתמחים בטכניקות שונות, התפיסה של מורה לבס שיהיה ורסטילי כמו כמות טכניקות הנגינה הקיימות פשוט לא קיימת.

אבל כדי להתחיל לנגן על בס אם צריכים להבין את גיטרת הבס מהבסיס שלה. נכון שאומרים "גיטרת" בס ונכון שבתפיסה הבסיסית שלנו היא נראית ובנויה כמו גיטרה רגילה אבל היא לא וכדי להבין איך לנגן על גיטרה בס צריך להבין איך לגשת לכלי הזה, עדיין מדובר על גיטרה עם צוואר ארוך, 4 מיתרים (ולפעמים יותר) מאוד עבים ומהר מאוד תגלו שהקונספט של אקורדים קצת שונה מאיך שניגנתם אותם על גיטרה.

עם מורה לגיטרה תלמדו לנגן בגיטרה, לרוב המורה הראשון שתבחרו יעבור איתכם על הבסיס של לנגן בגיטרה בס, צוואר הגיטרה, איזה מיתר מכוון לאיזה תו, מה המשמעות של הסריגים ועבודה נכונה עם האצבעות שביד ימין, הפריטה על הבס וכדומה.

אבל אחרי שתבינו את הבסיס של הגיטרה לאט לאט תתחילו לבנות את האופי שלכם כבסיסטים.

עכשיו, יהיו כאלה שלא באמת ירצו לפתח את זה לרמות של טכניקות מקצועיות, ונהנים מהמחקר העצמי של הבס ורמת הנגינה שלהם טובה ומקצועיות כדי לנגן בהרכבי חובבים שהאמת שיש לא מעט הרכבי חובבים שפרצו את המושג הזה, אבל זה דיון אחר לגמרי.

אם תרצו לקחת את הנגינה שלכם למקומות אחרים ותרצו ללמוד טכניקות חדשות או להתמקצע באלו שכבר יש לכם, תצטרכו לבחור מורה.

שוב, נכון שקיימת ציפייה שהמורה לבס שלכם ישלוט בכל סגנונות המוזיקה אבל מורה טוב יודה, שגם ליכולות ולידע שלו יש גבול כי למוזיקה אין גבולות ולבני אדם יש!

אז איזה מורה לבס מתאים לכם?

אווו פה זה הקטע הכיפי! בגלל שבס היא כלי ורסטילי (כבר סיכמנו את זה) ובגלל שיש מורים שיכולים ללמד אתכם כמעט כל סגנון אפשרי, כאן נכנס לתמונה הטעם האישי שלכם!

אם אתם אנשים שאוהבים את הפאנקי תנסו לאתר מורה שמתמקד בסגנון הפאנקי. המון טכניקה של Slap עם המון גרוב ו Feel! סליחה קצת התלהבנו.

בוא ננסה להסביר מה זה טכניקה פאנקי לבס:

 

סבבה?! הבנתם?! זה פאנקי!

אם אתם רוקיסטים בנשמה יש גם המון טכניקה וסגנון בבס בז'אנר הרוק נ רול מעבודה עם מפרט, הולכות קולות, והדגשת הקצב או שינויו (כמו שדיברנו בהתחלה).

מורה לבס שמתמחה ברוק נ' רול יצטרך לעבוד איתכם על טכניקה של אצבעות, פרייזינג, דאבל טיים והאלף טיים (Half time) וכמובן לא להזניח את התיאוריה הבסיסית (רוק נשען המון על המוזיקה הקלאסית).

קחו למשל את Around the world של רד הוט צ'ילי פפרס שתפקיד הבס פשוט משלב את כל מה שאמרנו, ויותר כי בואו מדובר על תפקיד בס של Flea 🤪!

אז מה אנחנו מנסים להגיד לכם בסופו של דבר. אחרי שביססתם את עצמכם כנגני בס ואחרי שהבנתם שאתם רוצים לקחת את הנגינה שלכם לשלב הבא, תנסו להבין מה הכיוון המוזיקלי שלכם, במה תרצו להתמקד מבחינת הנגינה על הבס ומשם תחפשו את המורה שהכי מתאים לכם.

כמה יעלה לכם מורה כזה 💸 ומה המשמעויות של מורה כזה (מבחינת ציוד הנגינה שיש לכם) זה נושא שיחה אחר לגמרי אבל אתם חייבים להבין ואם אתם עדיין פה אז אתם מבינים שהמורה שלכם לבס הוא זה שישפיע על הנגינה שלכם ועל הגישה שלכם לכלי.

לסיכום

לנגינה על בס יש הרבה משקל כשאתם מנגנים עם הרכבים שונים, גיטרה בס היא כלי מדהים עם יכולות ייחודיות ועדיין לא דיברנו על סוגי הבס השונות (בס אקוסטיץ, בס פרטלס, Synth בס ועוד ועוד).

ואתם כנגנים, צריכים לשאוף ללמוד עוד על הגיטרה שלכם, אתם תראו שיש בה הרבה יותר ממה שחשבתם כשרק קניתם אותה!

יאללה שיהיה לכם בהצלחה ✌️

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מדריכים באתר...
דילוג לתוכן