המהפכה הדיגיטלית: שימוש בסימולטורי מגברים ותוכנות אפקטים (Amp Sims)

רגע לפני שאתם מתחברים, בואו נדבר רגע על הקרם דה לה קרם של עולם המוזיקה המודרני.

האם אי פעם חלמתם להוציא סאונד של אצטדיון מהסלון שלכם?

לנגן כמו אגדה מבלי לרוקן את חשבון הבנק, או להרגיז את השכנים (וגם את בני הזוג)?

אולי אתם מנגנים בגיטרה כבר שנים, אבל מרגישים שאתם תקועים עם אותו סאונד משעמם, או שהציוד שלכם שוקל יותר ממכונת כביסה?

ובכן, חברים, הגיע הזמן לפתוח את הראש ולצלול לתוך מהפכה.

מהפכה שלא דורשת מכם לזרוק חפצים מהחלון, אלא רק להקליק על כמה כפתורים במחשב.

במדריך הזה, ניקח אתכם יד ביד, צעד אחר צעד, דרך עולם הקסמים של סימולטורי מגברים ותוכנות אפקטים.

אנחנו נגלה לכם את כל הסודות, הטיפים, הטריקים, ואפילו כמה בדיחות פנימיות.

כל זאת, בלי שתצטרכו תואר שני בפיזיקה, או אוזניים מפלדה.

תתכוננו לשדרג את הסאונד שלכם, לחסוך כסף, ולהתחיל להנות מהמוזיקה שלכם בדרך שלא הכרתם.

כי ללמוד מוזיקה זה לא רק לנגן – זה לגלות עולם שלם של אפשרויות.

בואו נתחיל!

המהפכה הדיגיטלית: שימוש בסימולטורי מגברים ותוכנות אפקטים (Amp Sims)

הקדמה קורעת מצחוק: כשהחלום לפרוק עצבים נפגש עם מציאות מרחבית (וגם קצת כלכלית)

למה לזרוק את המגבר האמיתי לפח (או לפחות להוריד אותו למחסן)?

בואו נודה באמת. כולם אוהבים את הרעיון של מגבר מנורות ענקי.

כזה שרועד מהוואט, עם ריח של חשמל שרוף וצליל שגורם ללב שלכם לדפוק בקצב של דאבל בס.

זה הסמל האולטימטיבי לרוקנ'רול! לבלוז! לג'אז! לכל דבר עם גיטרה שיודע להרעיד את האדמה.

אבל רגע, בואו נחזור לכדור הארץ, לאיפה שאתם גרים, כנראה בדירת ארבעה חדרים פלוס ממ"ד.

אותו מגבר חלומות, ששוקל כמו פיל קטן ומפיק ווליום של מנוע סילון, הופך פתאום למפלצת.

הוא צורך מקום, הוא צורך חשמל, והכי חשוב – הוא צורך סבלנות מהשכנים.

ומה עם השכנים למטה? הם בטח לא מבינים למה הם צריכים לשמוע את קאבר ה-Metallica שלכם בפעם ה-17, בשלוש לפנות בוקר.

ומה עם חשבון הבנק?

מגבר טוב, אפקטים, כבלים איכותיים… זה נהיה מהר מאוד הוצאה שתגרום לכם להתגעגע לתקופה שבה הדבר היחיד שקניתם היה תקליטים משומשים.

אז מה עושים? מוותרים על החלום? הופכים לנגני גיטרה אקוסטית אפורים וחסרי מעוף?

חד וחלק – לא!

פה נכנסים לתמונה גיבורי העל השקטים של המאה ה-21: סימולטורי המגברים.

הם כאאן כדי להציל את חשבון הבנק שלכם, את מערכות היחסים שלכם, ואת שמיעתם של הדיירים בבניין.

הבטחה חגיגית (או לפחות חצי חגיגית): זה הולך להיות כיף! (וגם חסכוני)

אני מבין אתכם. המילה "סימולטור" או "תוכנה" יכולה להישמע קצת יבשה. אולי אפילו מפחידה.

זה כמו לנסות להסביר לסבא שלכם מה זה טיקטוק – המבט בעיניים אומר הכל.

אבל תנו לי להרגיע אתכם: זה לא שיעור בפיזיקה קוונטית, וזה לא דורש מכם להיות האקרים.

זה דורש מכם רק קצת סקרנות, קצת רצון להתנסות, ובעיקר – חוש הומור מפותח.

כי בואו נודה בזה, בעולם המוזיקה, אם אתם לא צוחקים על עצמכם מדי פעם, אתם כנראה עושים משהו לא נכון.

אנחנו הולכים לגלות איך להוציא צלילים מטורפים מהמחשב שלכם, איך לנסות מגברים בשווי עשרות אלפי שקלים בלחיצת כפתור, ואיך להפוך את הגיטרה שלכם למכונת זמן של סאונד.

ובלי שתצטרכו למכור כליה בשביל זה.

אז תתכוננו ללמוד, לצחוק, ואולי אפילו להתמכר קצת.

כי אחרי שתטעמו מהחופש הדיגיטלי, אתם לא תרצו לחזור אחורה.

אנקדוטה אישית (מוכחת מדעית, בערך): כשהשכנה שלי חשבה שאני מנסר עצים

פעם, בתחילת דרכי המוזיקלית, כשהייתי נער נלהב וחסר כל הבנה במציאות אקוסטית, הייתי מנגן על מגבר אמיתי.

מגבר קטן, צנוע, אבל עם כפתור "Gain" שידע להוציא צלילים של מנסרה תעשייתית.

ערב אחד, באמצע סולו אמוציונלי (לפחות בעיניי) לשיר של Nirvana, נשמעו דפיקות עזות בדלת.

פתחתי, וראיתי את השכנה ממול, גברת שושנה, עם פנים אדומות מרוב כעס, ועם מטאטא ביד.

"אתה! אתה מנסר עצים עכשיו?!" היא צעקה, קולה רועם יותר מהדיסטורשן שלי.

ניסיתי להסביר לה שזה "אומנות!", אבל היא רק הניפה את המטאטא והודיעה לי שאם היא תשמע עוד "רעש של נגרייה", היא תזמין משטרה.

באותו רגע, הבנתי.

יש גבול למה שאפשר לבקש מהסביבה, גם בשם האמנות.

מאז, גיליתי את הקסם של ה-Amp Sims.

היום, אני מנגן בווליום של לחישה באוזניות, ומוציא סאונדים שיגרמו לגברת שושנה לחשוב שהיא בהופעה של Foo Fighters.

רק שהפעם, היא תחשוב שזה קורה בטלוויזיה שלה, ולא בסלון שלי.

זו ההבטחה שלי אליכם: שלום בית, סאונד אדיר, ואף מטאטא לא יסבול.


מה זה בכלל מגבר וירטואלי ולמה הוא לא חייב לגור במחשב שלכם? (המדריך למתייאשים)

בואו נדבר קצת על פיזיקה (בלי להתאמץ, מבטיח)

אוקיי, אז לפני שנתחיל ללחוץ על כפתורים, בואו נבין רגע מה אנחנו עושים כאן.

מגבר גיטרה "אמיתי" הוא קופסה גדולה עם רמקול, ובתוכו (או בראש שלו) יש אלקטרוניקה.

לרוב מדובר במנורות (Tube Amps) או טרנזיסטורים (Solid State Amps).

הוא מקבל את הסיגנל החלש מהגיטרה שלכם, מגביר אותו, צובע אותו בצליל הייחודי שלו (זה ה"טון"), ומוציא אותו החוצה דרך הרמקול (או "קבינה").

הצליל הזה, זה כל הכיף.

זה מה שגורם לכם להרגיש כמו כוכבי רוק, גם אם אתם סתם מנגנים "Smoke on the Water" בפעם המיליון.

איך קסם הופך לצליל (בלי שדים או רוחות)?

עכשיו, דמיינו שאתם לוקחים את כל הקסם הזה – את המנורות, הטרנזיסטורים, הרמקול, האוויר שזז – והופכים אותו למתמטיקה.

לוקחים את כל הניואנסים הקטנים, את העיוותים העדינים, את הרזוננס של העץ, ומכניסים אותם לאלגוריתמים.

זה בדיוק מה ש-Amp Sim עושה.

זו תוכנה (או חומרה, אבל על זה נדבר בהמשך) שמחקה בצורה מדהימה את ההתנהגות של מגבר פיזי.

היא לוקחת את הסיגנל היבש מהגיטרה שלכם (או מכל כלי אחר), ומעבירה אותו דרך מודל וירטואלי של מגבר ספציפי.

התוצאה? אתם מקבלים את הצליל של אותו מגבר, עם כל ה"נשמה" והאופי שלו, אבל בלי העשן, המשקל, והדפיקות בדלת של גברת שושנה.

זה כמו להזמין ארוחת גורמה למטבח שלכם, אבל בלי שפים צרפתיים וחשבון של אלפי שקלים.

רק אתם והמחשב שלכם, יוצרים קסם.

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: אז ה-Amp Sim זה כמו משחק וידאו של גיטרה?
    ת: בערך, אבל יותר רציני! זה לא רק בשביל הכיף, אלא בשביל ליצור מוזיקה מקצועית. תחשבו על זה כעל סימולטור טיסה, לא אנגרי בירדס. אתם טסים במטוס אמיתי, רק מהסלון.
  • ש: האם הצליל הדיגיטלי באמת יכול להישמע כמו מגבר אמיתי?
    ת: ובכן, הדיונים על זה לוהטים כמו סולו גיטרה בוער! מוזיקאים רבים, כולל כוכבי על, משתמשים היום אך ורק ב-Amp Sims. הטכנולוגיה התקדמה פלאים, וההבדלים לעיתים קרובות זניחים, במיוחד בהקשר של הקלטה או הופעה מוגברת. לפעמים זה אפילו נשמע טוב יותר, כי אין רעשי רקע של השכנים.

5 סיבות מעולות (ויש שיגידו קצת עצלניות, אבל בקטע טוב!) לצלול לעולם הדיגיטלי

א. הכיס יישאר עבה (יחסית): הפטיש והמסמר הדיגיטליים

בואו נדבר בכנות: ציוד מוזיקלי זה יקר. מאוד יקר.

מגבר מנורות איכותי יכול לעלות אלפי שקלים, ואפילו עשרות אלפים.

ואפקטים? כל פדאל בודד יכול להיות סיפור של כמה מאות שקלים, ועבור צליל מסוים, אתם צריכים לא אחד, אלא עשרה.

זה כמו לאסוף בולים, רק שבמקום נייר קטן אתם קונים קופסאות מתכת נוצצות.

ה-Amp Sims? הם משנים את כל המשחק.

עם השקעה ראשונית צנועה יחסית (כרטיס קול וכמה תוכנות), אתם מקבלים גישה לארסנל של מגברים ואפקטים ששוויים האמיתי יכול להגיע למאות אלפי שקלים.

זה כמו לפרוץ למוזיאון של ציוד גיטרות, אבל עם אישור חוקי וללא סיכון למאסר.

פתאום אתם יכולים לנסות סאונד של Marshalls, Fenders, Voxes, וכל מותג חלומות אחר, בלי למשכן את הבית.

החיסכון עצום, והכי חשוב – אפשר להגיד לבני הזוג ש"הכל היה בהנחה מטורפת".

ב. שקט בבית – שלום בית! (ושלום לשכנים שלכם, כולל גברת שושנה)

כבר הזכרתי את גברת שושנה. היא לא לבד.

כולנו מכירים את הדילמה: רוצים לנגן בווליום גבוה, להרגיש את ה"וייב" של הסאונד, אבל השעון מראה עשר בלילה.

או שאתם רוצים לתרגל קטע טכני קשה, שדורש המון חזרות, וכל טעות נשמעת כמו התרסקות מטוס קל.

עם Amp Sims, הבעיה הזו נעלמת.

אתם מתחברים לכרטיס קול, מחברים אוזניות, והופ! אתם בעולם משלכם.

הסאונד האדיר והמשגע שלכם נשאר כולו בתוך האוזניים שלכם.

הילדים ישנים, השכנים רואים טלוויזיה, ובן/בת הזוג לא שואלים בפעם האלף "אפשר קצת להנמיך?"

זה חופש יצירתי טהור, בלי המגבלות של ווליום או שעות פעילות.

והכי כיף? אפשר לנגן כמה שעות שרוצים, בלי שאף אחד יתלונן.

חוץ אולי מהאוזניים שלכם, אם תשכחו להוריד את הווליום לפעמים.

ג. מגוון שלא מהעולם הזה (או לפחות לא מהסטודיו המוגבל שלכם)

תארו לכם שאתם יכולים לגשת למאות סוגי מגברים.

מגברים קלאסיים משנות ה-50, ועד למגברים מודרניים של רוק כבד.

מגברים נקיים וצלולים, כאלה שמתאימים לבלוז או פאנק, ועד למגברים עם דיסטורשן מטורף ששובר את החלונות.

לא רק מגברים – גם עשרות סוגי קבינות (הרמקולים), מאות אפקטים (דיליי, ריברב, קורוס, אוברדרייב, פאז… השמיים הם הגבול).

אתם יכולים לשנות את המיקום של המיקרופון הווירטואלי מול הקבינה, לבחור את סוג המיקרופון, ולקבל אינסוף וריאציות של סאונד.

זה כמו שיש לכם חנות כלי נגינה ענקית, ממוקמת בתוך המחשב שלכם, וכל הציוד שם בחינם (או במחיר של כמה תוכנות).

אפשרויות הסאונד הן אינסופיות, ואתם לא תשתעממו לעולם.

אולי רק תלכו לאיבוד בתוך כל הכפתורים, אבל זה חלק מהכיף!

ד. ניידות? קחו את ה-Marshall שלכם לטיול (בתוך תיק הלפטופ)

לפני עידן ה-Amp Sims, אם הייתם רוצים לנגן אצל חבר, או ללכת להקליט באולפן, הייתם צריכים לסחוב ציוד.

הרבה ציוד. כבד מאוד.

מגבר, קבינה, פדאלבורד, כבלים… כל הטרחה הזו גרמה למוזיקאים רבים לוותר על לנגן מחוץ לבית.

היום? אתם לוקחים את הגיטרה שלכם, כרטיס קול קטן (בגודל של קופסת סיגריות), לפטופ, ואתם מוכנים לכבוש את העולם.

כל ה"אולפן" שלכם, כל ה"ציוד" שלכם, נמצא בתוך תיק הגב שלכם.

אתם יכולים להקליט בכל מקום, לנגן בכל מקום, ופשוט להתחבר לאוזניות או למערכת הגברה מקומית.

זה שחרור אמיתי, שמאפשר לכם להיות יצירתיים בכל רגע נתון, בלי מגבלות פיזיות.

רק אל תשכחו את הגיטרה עצמה, זה יכול להיות קצת מבאס.

ה. ניסוי וטעייה בלי לשבור כלים (או את הלב, או את חשבון הבנק)

אתם רוצים לנסות סאונד חדש?

לראות איך גיטרה עם דיסטורשן מטורף תישמע עם אפקט וואה-וואה? או אולי דווקא עם ריברב עמוק של כנסייה?

בעולם האמיתי, זה היה כרוך בקניית ציוד יקר, או בהשכרת אולפן.

בעולם הדיגיטלי, זה עניין של לחיצת כפתור.

לא אהבתם את הסאונד? תשנו אותו בלחיצה.

לא פוגע בכיס, לא תופס מקום, ולא דורש מכם להתייעץ עם מאות מוכרים בחנות כלי נגינה.

החופש לטעות הוא אחד הדברים הכי חשובים ביצירה.

ה-Amp Sims נותנים לכם את החופש הזה בלי מחיר.

אתם יכולים להתנסות עם כל קומבינציה אפשרית, ולמצוא את ה"קול" הייחודי שלכם, מבלי להרגיש שאתם מבזבזים זמן או כסף.

זה כמו שיש לכם מעבדה מוזיקלית פרטית, עם אינסוף משאבים.

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: האם Amp Sims טובים רק לגיטרות חשמליות?
    ת: לא ולא! אמנם הם התחילו עם גיטרות חשמליות, אבל היום יש סימולטורים מעולים גם לגיטרות בס, ואפילו לכלי נגינה אקוסטיים (כדי להוסיף להם "חיים" או אפקטים). עולם האפשרויות נפתח לכל מי שיש לו סיגנל שצריך טיפול.
  • ש: האם אני צריך להיות גאון מחשבים כדי להשתמש בזה?
    ת: ממש לא! רוב התוכנות היום מתוכננות להיות אינטואיטיביות וידידותיות למשתמש. אם אתם יודעים איך להפעיל דפדפן אינטרנט, אתם תדעו להשתמש ב-Amp Sim. יש הרבה מדריכים, וקהילות תמיכה שישמחו לעזור. אל תתנו לפחד מהטכנולוגיה לעצור אתכם.

איפה מתחילים? הכלים שאתם צריכים (ומה אפשר לדלג עליו אם אתם קצת קמצנים)

המחשב שלכם: לא חייב להיות חללית (אבל עדיף שלא יהיה פנטיום 2)

טוב, אז הליבה של האולפן הדיגיטלי שלכם תהיה המחשב.

לא, אתם לא צריכים מחשב גיימינג מפלצתי עם קירור נוזלי ותאורת RGB צעקנית (אלא אם כן בא לכם, ואז בכיף!).

אבל גם מחשב מלפני 15 שנה, שרץ על חלונות 98 ומשמש אתכם בעיקר למשחק "סוליטר", לא יעשה את העבודה.

מחשב מודרני ממוצע, עם מעבד סביר (i5 ומעלה או מקביל AMD), 8-16GB זיכרון RAM, וכונן SSD, יעבוד מצוין.

הדרישות משתנות מתוכנה לתוכנה, אבל הכלל הוא פשוט: ככל שהמחשב חזק יותר, כך תוכלו להריץ יותר אפקטים, ובלי "לאגים" מעצבנים.

בקיצור: לא להגזים, אבל גם לא לחסוך עד כדי כאב ראש.

כרטיס קול (Audio Interface): המתווך האמין (והמפתיע בחשיבותו)

זהו אולי הרכיב החשוב ביותר אחרי המחשב עצמו.

כרטיס קול חיצוני (Audio Interface) הוא הגשר בין הגיטרה האנלוגית שלכם לבין העולם הדיגיטלי של המחשב.

הוא ממיר את האות האנלוגי (החשמל הקטן שיוצא מהגיטרה) לאות דיגיטלי שהמחשב מבין, ולהפך.

והכי חשוב? הוא עושה את זה מהר.

מהירות זו קריטית כאן, כי אנחנו לא רוצים שיהיה דיליי (latency) בין רגע הפריטה לרגע שבו אתם שומעים את הצליל באוזניות.

דיליי כזה הוא סיוט שיהפוך את הנגינה שלכם לבלתי נסבלת.

כרטיסי קול קטנים וטובים מתחילים בסביבות 400-500 שקלים, והם השקעה הכרחית ומשתלמת.

חברות כמו Focusrite, Behringer, Presonus, או Universal Audio מציעות פתרונות מעולים למתחילים ולמתקדמים.

תראו את זה כהכלי הנדרש כדי שהגיטרה שלכם תוכל לדבר עם המחשב.

אוזניות / מוניטורים: כדי לשמוע (ולא רק להרגיש את הווייב, שהוא חשוב, אבל לא מספיק)

ברור שאתם צריכים לשמוע את מה שאתם מנגנים, נכון?

אז יש שתי אפשרויות עיקריות:

א. אוזניות: לרוב האנשים זו נקודת הפתיחה.

אוזניות סטודיו (Closed-back) הן אידיאליות, כי הן אטומות ומונעות זליגת סאונד החוצה (כדי שלא תגרמו ל-feedback כשתקליטו). הן גם מציעות צליל מאוזן ונאמן יותר למקור מאוזניות רגילות.

אתם לא צריכים את האוזניות היקרות ביותר בעולם, אבל אל תתפשרו על אוזניות מהסופר שקיבלתם במתנה בנקודות.

ב. מוניטורים: אלה רמקולים מיוחדים שתוכננו להפיק צליל שטוח ואמיתי ככל האפשר, בלי "לייפות" את הסאונד.

הם חשובים מאוד למיקסים ולהקלטות מקצועיות.

אם אתם רק מתחילים, אוזניות טובות יספיקו בהחלט, ויחסכו לכם מקום וכסף.

המטרה היא לשמוע את הסאונד שלכם בצורה נקייה ומדויקת ככל האפשר, כדי שתוכלו לקבל החלטות נכונות לגבי הטון.

הכבל הנכון: בלי דרמות, רק חיבורים (עם קצת קסם)

אתם צריכים כבל גיטרה רגיל (TS 1/4 אינץ') כדי לחבר את הגיטרה לכרטיס הקול.

תדאגו שיהיה איכותי, אבל לא חייב להיות מזהב טהור.

כבלים זולים וגרועים יכולים לגרום לרעשים, הפרעות, ולקלקל את כל הכיף.

השקיעו בכבל סביר, ואתם מסודרים.

זה לא משהו שמצריך מחקר מעמיק, רק לוודא שאתם לא קונים את הכבל הכי זול שיש בחנות.

כי אין דבר יותר מתסכל מצליל מדהים שהורס אותו כבל גרוע.

התוכנה: פה מתחיל הכיף האמיתי! (וההתמכרות המאושרת)

אחרי שכל החומרה מחוברת, הגיע הזמן לתוכנה – הלב הפועם של הסימולציה.

יש מגוון עצום של תוכנות Amp Sim, חלקן חינמיות וחלקן בתשלום (ממחירים סבירים ועד למחירי פרימיום).

הן מגיעות כתוכנות עצמאיות (Standalone) או כ"תוספים" (Plugins) שאפשר להריץ בתוך תוכנת הקלטה (DAW – Digital Audio Workstation) כמו Ableton Live, Logic Pro, Cubase, Reaper או Pro Tools.

המדריך הזה יתמקד בתוכנות Amp Sim עצמן, אבל חשוב לדעת שהן משתלבות נהדר עם תוכנות DAW אם אתם רוצים להקליט את עצמכם.

זה כמו לבחור את הצבעים בציור שלכם – יש אינסוף אפשרויות, וכל אחת מהן פותחת עולם חדש.

בהמשך, נצלול לתוך המלצות לתוכנות ספציפיות, אז תמשיכו לקרוא!

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: האם אני צריך מגבר אמיתי כדי להשתמש ב-Amp Sim?
    ת: ממש לא! כל הרעיון הוא להחליף את המגבר האמיתי. אתם מנגנים דרך הגיטרה שלכם, כרטיס קול, והמחשב. המגבר האמיתי שלכם יכול לנוח בשקט במחסן, או ליהנות מהפנסיה שלו.
  • ש: מה זה "לייטנסי" (Latency) ולמה זה מציק לי?
    ת: לייטנסי זה בעצם הדיליי, או השהייה, בין הרגע שאתם פורטים על הגיטרה לרגע שאתם שומעים את הצליל. אם הלייטנסי גבוה מדי, זה מרגיש כאילו אתם מנגנים באיטיות או לא בקצב, וזה מאוד מתסכל. כרטיס קול טוב והגדרות נכונות עוזרים למזער את זה כמעט לחלוטין.

צוללים פנימה: המרכיבים הסודיים (שהם בכלל לא סודיים, אבל כן קסומים!) של ה-Amp Sim

אז יש לכם גיטרה, כרטיס קול, מחשב, תוכנה, ועכשיו אתם מוכנים להוציא צליל.

אבל רגע, מה אתם רואים על המסך?

הרבה כפתורים, מחוונים, ואיורים של מגברים שאולי לא אמרתם עליהם שלום מעולם.

בואו נפשט את זה.

ראש המגבר (Amp Head): המוח שמאחורי הקלעים (והכיף הלא נורמלי)

בכל Amp Sim, המרכיב המרכזי הוא ה"ראש" של המגבר.

זה החלק שאחראי על ה"אופי" של הסאונד, הדיסטורשן, וה-EQ הבסיסי.

יש מודלים של מגברים קלאסיים (Marshall, Fender, Vox, Mesa/Boogie ועוד רבים).

כל אחד מהם נותן צליל אחר לגמרי:

  • Fender: לרוב נקי, צלול, מושלם לבלוז, פאנק, או קאנטרי. תחשבו על סאונד של Stevie Ray Vaughan או Mark Knopfler.
  • Marshall: הקלאסיקה של הרוק. צליל אגרסיבי, מלא באוברדרייב, מושלם לרוקנ'רול, הארד רוק ומטאל. תחשבו AC/DC או Guns N' Roses.
  • Vox: צליל פעמוני, עשיר בהרמוניות, אהוב על להקות בריטיות. תחשבו The Beatles או Queen.
  • Mesa/Boogie: מפלצת של רוק כבד ומטאל. דיסטורשן עמוק, סאסטיין אינסופי. תחשבו Metallica (בתקופות מסוימות).

בכל "ראש" כזה, תמצאו כפתורים מוכרים: Gain (כמות הדיסטורשן), Volume (ווליום כללי), ו-EQ (Bass, Middle, Treble) לשליטה על התדרים.

שחקו איתם! אל תפחדו לנסות שילובים מטורפים.

הכל וירטואלי, שום דבר לא יישבר (חוץ אולי מהסבלנות שלכם, אם אתם מחפשים את הסאונד המושלם).

הקבינה (Cabinet / Cab IR): הקופסה שמדברת בקול גדול (והסוד הגדול של הסאונד)

אחרי שראש המגבר עשה את עבודתו, הסיגנל עובר דרך ה"קבינה".

זוהי בעצם יחידת הרמקולים.

בעולם הפיזי, הקבינה היא קופסת עץ עם רמקולים (בדרך כלל 1×12, 2×12 או 4×12, כלומר, רמקול אחד 12 אינץ', שניים 12 אינץ' וכן הלאה).

כל קבינה, וכל רמקול בתוכה, משפיעים באופן דרמטי על הסאונד הסופי.

ב-Amp Sims, הקבינות האלה ממופות בצורה דיגיטלית, לרוב באמצעות "Impulse Responses" (IRs).

אל תדאגו, לא צריך לזכור את השם המפוצץ הזה.

מה שחשוב לדעת הוא שאתם יכולים לבחור קבינות שונות, מכל המותגים והגדלים, ולשמוע איך הן משנות את הצליל.

לפעמים שינוי קבינה ישנה את הסאונד יותר משינוי ראש המגבר עצמו.

זה כמו להחליף נעליים – אותה הליכה, אבל ההרגשה משתנה לגמרי.

מיקרופונים (Virtual Mics): הסוד הקטן של הסאונד הגדול (בלי לפרק את המיקרופון של הקריוקי)

בעולם האמיתי, כדי להקליט מגבר, מציבים מול הקבינה מיקרופון (או כמה מיקרופונים).

המיקום של המיקרופון, סוג המיקרופון, והמרחק שלו מהרמקול, כולם משפיעים באופן דרמטי על הסאונד המוקלט.

ב-Amp Sims, יש לכם שליטה על זה!

אתם יכולים לבחור מיקרופונים וירטואליים שונים (Shure SM57, Neumann U87 ועוד), למקם אותם קרוב או רחוק, על מרכז הקונוס או בצד, ואפילו להוסיף מיקרופון "חדר" שידמה את האקוסטיקה של חדר גדול.

השילוב הזה של ראש מגבר + קבינה + מיקרופון וירטואלי הוא סוד הקסם מאחורי אינסוף וריאציות הסאונד ש-Amp Sims מציעים.

זה השלב שבו אתם הופכים מטבחים לחללי הקלטה אגדיים, בלחיצת עכבר.

אפקטים (Effects Pedals): צעצועים לילדים גדולים (כי למה להישאר יבשים?)

אף גיטריסט אמיתי לא מסתפק רק במגבר.

כולם רוצים אפקטים! דיליי שמייצר הד חלומי, ריברב שמעניק עומק של קתדרלה, קורוס שגורם לגיטרה להישמע גדולה ועשירה יותר.

וב-Amp Sims, יש לכם ארסנל שלם של אפקטים וירטואליים.

אתם יכולים לשרשר אותם (לשים אחד אחרי השני), לנסות אינסוף קומבינציות, ולשנות את הסאונד שלכם בלי סוף.

רוב התוכנות כוללות סט מקיף של אפקטים מובנים (קומפרסורים, אקולייזרים, מודולציות, דיליי, ריברב, וואה-וואה ועוד).

זה כמו להיות ילד בחנות ממתקים, אבל במקום סוכריות – יש לכם צלילים מדהימים.

אל תתביישו להתנסות, להגזים, ואז לחזור אחורה ולמצוא את האיזון המושלם.

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: מה זה IRs (Impulse Responses)?
    ת: בואו נפשט את זה: זה קובץ קטן (כמו תמונה, רק של סאונד) שמכיל את ה"טביעת אצבע האקוסטית" של קבינה מסוימת ומיקרופון מסוים שהוצב מולה. ה-Amp Sim משתמש בקובץ הזה כדי לדמות את הסאאונד של הקבינה/מיקרופון בצורה מדויקת. אתם יכולים להוריד אלפי IRs חינמיים או בתשלום ופשוט לטעון אותם.
  • ש: האם אפשר להשתמש באפקטים "אמיתיים" (פדאלים) עם Amp Sims?
    ת: בהחלט! אתם יכולים לחבר את הפדאלים הפיזיים שלכם לשרשרת הסיגנל לפני כרטיס הקול, ואז הם ישפיעו על הסאונד לפני שהוא נכנס ל-Amp Sim. זו דרך מעולה לשלב את הציוד הפיזי שלכם עם העולם הדיגיטלי, ולנצל את הטוב משני העולמות.

תוכנות מומלצות למתחילים (ולמתקדמים עם תקציב לא מוגבל, כי ככה זה בחיים)

השוק מוצף בתוכנות Amp Sim, וזה יכול להיות מבלבל.

אז הנה כמה המלצות, המחולקות לשתי קטגוריות עיקריות:

האפשרויות החינמיות: כיף בלי לשבור קופה (אבל כן קצת ללמוד)

כן, חברים, יש דברים טובים בחיים שהם בחינם. ו-Amp Sims הם בהחלט אחד מהם.

  • Amplitube Custom Shop (IK Multimedia): זו הגרסה החינמית של Amplitube הפופולרית. היא מגיעה עם כמה מגברים ואפקטים בסיסיים, ומאפשרת לכם לרכוש יחידות נוספות בנפרד. זו דרך מצוינת לטעום את העולם הזה ולראות אם הוא בכלל בשבילכם, בלי התחייבות.
  • Native Instruments Guitar Rig 6 Player: גרסה חינמית ומוגבלת של תוכנת ה-Guitar Rig המלאה. גם כאן, תקבלו מבחר קטן של מגברים, קבינות ואפקטים, אבל הוא בהחלט מספיק להתחלה וללמידה. הממשק ידידותי וקל להבנה.
  • Ignite Amps (כל הדגמים): חברה פחות מוכרת, אבל יוצרת סימולטורי מגברים מדהימים וחינמיים לחלוטין. ה-Emissary וה-ProF.E.T. הם מודלים פופולריים במיוחד לסאונד מטאל אגרסיבי. הם דורשים קצת יותר ידע טכני כדי להפעיל אותם (לרוב כ-VST בתוך תוכנת DAW), אבל הסאונד שווה את המאמץ.
  • Lepou Plugins: חבילה נוספת של פלאגינים חינמיים מעולים, בעיקר למטאל ורוק כבד. גם הם דורשים תוכנת DAW כדי לרוץ. יש מודלים מפורסמים של מגברים כמו ה-Legion או ה-Le456.

טיפ חשוב: עם רוב הפלאגינים החינמיים, תצטרכו גם למצוא "IR Loader" חינמי (תוכנה קטנה שטוענת IRs) וקבצי IRs חינמיים (יש המון באינטרנט!). זה קצת יותר התעסקות, אבל החיסכון כספי שווה את זה.

כוכבי הפרימיום: למי שמוכן להתחייב (ולא נרתע מלשלם)

כאן אנחנו נכנסים לרמה הבאה. תוכנות אלה מציעות מגוון עצום, סאונד מלוטש, ממשק משתמש אינטואיטיבי, ותמיכה טובה יותר.

  • Neural DSP (כל הדגמים): כיום נחשבים למלכי ה-Amp Sims. הם מציעים מודלים של מגברים ספציפיים לאמנים (כמו Archetype: Plini, Gojira, Tosin Abasi) או למותגים אגדיים. הסאונד שלהם מטורף, הממשק מהמם, אבל הם יקרים יחסית. אם אתם רציניים, זו השקעה ששווה כל שקל. יש להם לרוב תקופת ניסיון חינם!
  • STL Tones (כל הדגמים): מתחרים רציניים ל-Neural DSP, עם סאונד פנטסטי ומגוון רחב של מודלים. גם הם מציעים מודלים של אמנים ומגברים קלאסיים.
  • Positive Grid Bias FX 2: אחת התוכנות הפופולריות והמקיפות ביותר. היא מציעה מאות מגברים, קבינות, אפקטים, ואת היכולת ליצור מגברים משלכם. ממשק גרפי מרהיב וקל לשימוש. מצוין למתחילים שרוצים גיוון רחב.
  • Amplitube 5 (IK Multimedia): הגרסה המלאה של Amplitube מציעה קטלוג ענק של ציוד אמיתי (מגברים, אפקטים, מיקרופונים) שמוצג בצורה ריאליסטית. זו כמו חנות וירטואלית עם אלפי מוצרים לבחירה. יש משהו לכל אחד.
  • Helix Native (Line 6): הגרסה הווירטואלית של יחידות ה-Helix הפיזיות המפורסמות. סאונד מעולה, מגוון רחב, אבל קצת פחות אינטואיטיבית למתחילים מ-Bias FX.

טיפ הזהב שלי (בחינם!): איך לבחור את מה שמתאים לכם

אז איך בוחרים מכל השפע הזה?

א. נסו הכל: כמעט לכל תוכנת פרימיום יש תקופת ניסיון חינם (Demo) של 7-14 ימים. הורידו, התקינו, ושחקו איתן. תראו מה אתם אוהבים, מה מרגיש לכם נוח.

ב. תקציב: קבעו לעצמכם תקציב. אם אתם רק מתחילים, אולי עדיף להתחיל בחינם או עם אפשרות זולה יותר, ורק אחר כך לשדרג.

ג. סוג המוזיקה: יש תוכנות שמתמחות יותר בסאונד מסוים (למשל, Neural DSP למטאל, Bias FX לגיוון). חפשו דמואים וסקירות ביוטיוב שמדגימים את הסאונד שהכי קרוב למה שאתם מחפשים.

ד. פשטות מול גיוון: האם אתם רוצים משהו פשוט וקל לתפעול, או שאתם אוהבים לצלול לעומק ולשנות כל פרמטר קטן? יש תוכנות שיותר "קופסה שחורה", ואחרות שנותנות לכם שליטה אדירה.

הכי חשוב? תיהנו מהתהליך! זה לא מרוץ, זו חוויה.

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: האם אפשר למצוא את כל התוכנות האלה בפיראטיות?
    ת: תמיד אפשר למצוא הכל, אבל אנחנו ממליצים בחום לא לעשות זאת. מעבר לעניין החוקי והמוסרי, תוכנות פיראטיות לרוב מגיעות עם באגים, וירוסים, והן לא מתעדכנות. השקעה בתוכנה מקורית תבטיח לכם יציבות, תמיכה, וסאונד איכותי. יש אפשרויות חינמיות מעולות, וגם תוכנות פרימיום נכנסות למבצעים מצוינים מדי פעם.
  • ש: כמה זמן לוקח ללמוד להשתמש בתוכנות האלה?
    ת: הבסיס מאוד מהיר ללמידה. תוך כמה דקות תוכלו לחבר את הגיטרה, לבחור פריסט (Preset) ולנגן. כדי לצלול לעומק, לשלוט בכל הפרמטרים וליצור את הסאונד המושלם, זה דורש זמן וסבלנות, אבל זה חלק מהכיף! יש אלפי מדריכים ביוטיוב וקהילות שישמחו לעזור לכם.

5 טעויות מתחילים מצחיקות (שכולנו עשינו, בערך) ואיך לצחוק עליהן (ואז לתקן אותן בלי בושה)

אז התחברתם, התקנתם, אתם מוכנים לכבוש את העולם! ואז… אופס.

אל תדאגו, כולנו עברנו את זה. הנה כמה טעויות נפוצות (ומצחיקות בדיעבד) ואיך להימנע מהן.

א. יותר מדי דיסטורשן: כשה"רוק" הופך ל"רעש" (והשכנים תוקפים שוב)

זו אולי הטעות הקלאסית ביותר של כל גיטריסט מתחיל, וגם מתקדם מדי פעם.

אתם רואים את כפתור ה-Gain המפתה הזה, אתם רוצים את הסאונד המלא והשמן של ה-Metallica, ואתם פשוט מסובבים אותו למקסימום.

התוצאה? במקום סאונד מפלצתי, אתם מקבלים עיסה של רעש.

כל תו מתערבב בתו אחר, אתם לא שומעים את ההבדל בין אקורדים, וזה נשמע כמו תאונה במפעל למתכת.

איך מתקנים: פחות זה יותר! נסו להוריד את ה-Gain בחצי, ואז לאט לאט להעלות אותו עד שתשמעו צליל ברור אבל עדיין עם "ביס". לפעמים קצת Overdrive לפני המגבר עושה עבודה טובה יותר מדיסטורשן מוגזם. תנו לסאונד לנשום.

ב. לא מכיילים לייטנסי: הדיליי שמחרפן אתכם (ומעיף אתכם מהקצב)

כבר דיברנו על הלייטנסי, זוכרים? הדיליי המעצבן הזה.

אם לא הגדרתם נכון את כרטיס הקול והתוכנה, אתם עלולים לחוות עיכוב קטן בין הפריטה לשמיעה.

זה נשמע כמו מישהו שמנגן איתכם, אבל הוא תמיד באיחור קטן, וזה פשוט הורס את כל הכיף.

זה כמו לנסוע במכונית שההגה מגיב באיחור של חצי שנייה – בלתי אפשרי.

איך מתקנים: כנסו להגדרות האודיו בתוכנת ה-Amp Sim (או ה-DAW שלכם). חפשו את ה-Buffer Size או Latency. ככל שהמספר קטן יותר, הלייטנסי נמוך יותר. אבל אל תגזימו! מספר נמוך מדי עלול לגרום לקראקים ורעשים. תמצאו את ה"נקודה המתוקה" שבה הסאונד חלק ואין דיליי מורגש. זה בדרך כלל בין 64 ל-256 דוגמאות (samples).

ג. שוכחים את ה-Cabinet: כי בלי קופסה זה סתם זמזום (ולא צליל של מגבר)

הרבה מתחילים מתלהבים מראש המגבר הווירטואלי, משחקים עם הכפתורים, ואז תוהים למה הסאונד שלהם נשמע דק, חלש, ומצפצף.

הם פשוט שוכחים לחבר קבינה (או IR) לשרשרת הסאונד.

דמיינו שאתם מנגנים על מגבר אמיתי, אבל אתם מחברים את הגיטרה רק ל"ראש" המגבר, בלי לחבר אותו לרמקול. זה פשוט לא יעבוד! זה לא יישמע טוב.

איך מתקנים: ודאו שתמיד יש לכם מודול של "Cabinet" או "IR Loader" בשרשרת הסיגנל של ה-Amp Sim שלכם. נסו קבינות שונות, והכי חשוב – תמיד תבדקו שהן מחוברות ומפעולות. זה כמו לשכוח להפעיל את המנוע במכונית – היא פשוט לא תזוז.

ד. מתעלמים מה"פריסטים": העצלנות המבורכת (שהיא בעצם דרך למידה)

תוכנות Amp Sim מגיעות עם מאות, לפעמים אלפי "פריסטים" (Presets) מובנים.

אלה הגדרות סאונד מוכנות מראש, שיוצרו על ידי מקצוענים, ונועדו לחקות סאונדים מפורסמים או לתת נקודת פתיחה מצוינת.

הרבה מתחילים מיד מתחילים לשחק עם כפתורים בעצמם, ומפספסים אוצר.

איך מתקנים: נסו את כל הפריסטים! זה לא רק דרך למצוא סאונד מהיר, אלא גם דרך ללמוד. תבחרו פריסט שאתם אוהבים, ואז תסתכלו אילו מגברים, קבינות, ואפקטים הוא משתמש. תראו איך הכפתורים מכוונים. זו דרך מצוינת להבין איך ליצור סאונדים בעצמכם, ולגלות קומבינציות שאולי לא הייתם חושבים עליהן. אל תמציאו את הגלגל מחדש כשמישהו כבר המציא אותו בשבילכם!

ה. לא מנסים מספיק: כי גיוון זה שם המשחק (והבדידות של נגן עם סאונד אחד)

יש נטייה למצוא סאונד אחד שאוהבים, ואז פשוט להידבק אליו לנצח.

אבל היופי ב-Amp Sims הוא המגוון האינסופי.

אם אתם מנגנים רוק, למה לא לנסות סאונד ג'אז נקי? או אולי סאונד פאנק פרוע?

אתם מפספסים עולם שלם של יצירתיות ואפשרויות.

איך מתקנים: היו סקרנים! נסו מגברים שלא נשמעים "אתם". שחקו עם אפקטים שלא חשבתם שתשתמשו בהם. הקליטו קטע קצר עם סאונד אחד, ואז הקליטו אותו שוב עם סאונד שונה לגמרי. אתם תופתעו כמה זה יכול לפתוח לכם את הראש, ולתת לכם רעיונות מוזיקליים חדשים. זה כמו לקחת את הגיטרה שלכם לטיול מסביב לעולם, בלי לצאת מהבית.

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: האם אפשר "לשרוף" את המגבר הווירטואלי אם אני מגזים?
    ת: בהחלט לא! זה אחד היתרונות הגדולים ביותר של העולם הווירטואלי. אתם יכולים לדחוף את המגברים והאפקטים עד הקצה, ללא חשש מנזק. המחשב אולי יתאמץ קצת, אבל שום דבר לא יישבר או יישרף. זו הזדמנות פז להתנסות בלי פחד.
  • ש: איך אני יודע אם הסאונד שלי "טוב"?
    ת: זו שאלה סובייקטיבית, אבל יש כמה קווים מנחים. האם הוא נשמע ברור? האם הוא מתאים לסגנון המוזיקה שאתם מנגנים? האם הוא לא "בוצי" מדי או "חד" מדי? והכי חשוב – האם אתם אוהבים אותו? אל תפחדו לסמוך על האוזניים שלכם. עם הזמן והניסיון, אתם תפתחו טעם מוזיקלי וסאונד משלכם.

טיפים להמשך הדרך (עם קריצה, או שתיים, כי אנחנו הרי מצחיקים)

אל תפחדו לשחק: זה כמו לגו, רק עם צלילים (ומתאים גם למבוגרים)

הדבר הכי חשוב ב-Amp Sims הוא להתייחס אליהם כמו אל מגרש משחקים ענק.

אין דרך "נכונה" או "לא נכונה" להשתמש בהם. יש רק דרכים יצירתיות יותר, או פחות.

נסו שילובים הזויים. חברו אפקטים בסדר הפוך. נסו להגביר מגבר נקי עם פדאל פאז מוגזם.

אתם תופתעו לגלות כמה סאונדים מדהימים נוצרו דווקא מ"טעויות" או מניסויים חסרי היגיון.

זה כמו להיות מדען מטורף באולפן – רק שהפיצוצים יהיו רק וירטואליים (ובתוך האוזניות שלכם).

השמיים הם הגבול, והיצירתיות שלכם היא הדלק.

האוזניים הן המגבר הכי טוב שלכם: תאמנו אותן (כי הן לא רק קישוט)

בסופו של דבר, לא משנה כמה ציוד דיגיטלי מטורף יש לכם, האוזניים שלכם הן הכלי החשוב ביותר.

למדו להבחין בין סאונדים. למדו לזהות מתי משהו נשמע "טוב" ומתי "פחות".

הקשיבו למוזיקה שאתם אוהבים, ונסו לזהות אילו צלילים אתם שומעים.

עם הזמן, תפתחו את היכולת שלכם לזהות ולהפיק את הסאונד שאתם מחפשים.

זה כמו שף שמפתח את החיך – הוא לומד לזהות טעמים, וליצור שילובים מנצחים.

אל תשכחו גם לנוח לאוזניים מדי פעם! הן עובדות קשה.

שתפו את היצירה: גם אם זה רק לחתול שלכם (כי ככה מתפתחים)

אל תשמרו את הסאונדים המדהימים שיצרתם רק לעצמכם.

הקליטו קטע קצר, שתפו אותו עם חברים, בקהילות מוזיקה אונליין, או אפילו בערוץ יוטיוב קטן.

קבלו פידבק, תלמדו מאחרים, ותנו לאחרים ללמוד מכם.

עולם המוזיקה הוא קהילה ענקית, וכולנו מרוויחים כשיוצרים חולקים ידע וכיף.

מי יודע, אולי הסאונד המטורף שיצרתם יהפוך לוויראלי, ותוכלו להקים להקת קאברים לשירים של מקרנה עם צליל של מטאל פרוגרסיבי. עזבו, רעיון שלי, זה בטח כבר קיים.

המלצות נוספות (כיף לא נגמר): ערוצים, קהילות, פודקאסטים

  • ערוצי יוטיוב: חפשו ערוצים כמו Ola Englund (למטאל), Rabea Massaad (גיוון), Rick Beato (תיאוריה וניתוח סאונד), או Andertons Music (סקירות ציוד). יש אינסוף סרטוני הדרכה והשראה.
  • קהילות אונליין: הצטרפו לקבוצות פייסבוק, פורומים, או שרתי דיסקורד שעוסקים ב-Amp Sims או בהפקה מוזיקלית. תשאלו שאלות, תשתפו ידע, ותכירו אנשים חדשים.
  • פודקאסטים: יש פודקאסטים מעולים על גיטרות, ציוד, והפקה מוזיקלית. חפשו כאלה שמעניינים אתכם, זה דרך מצוינת ללמוד בזמן שאתם עושים דברים אחרים.

הידע זמין לכולם, אתם רק צריכים לקחת אותו.

שאלות ותשובות מהירות:

  • ש: האם Amp Sims מתאימים להופעות חיות?
    ת: בהחלט! יותר ויותר מוזיקאים מופיעים עם מערך מבוסס Amp Sim (לפטופ, כרטיס קול, לפעמים בקר רגל MIDI). זה מאפשר גמישות אדירה בסאונד, פחות ציוד לסחוב, ויותר שליטה. רק ודאו שיש לכם גיבויים למקרה של תקלה טכנית (כי כמו בכל דבר דיגיטלי, לפעמים דברים פשוט קורסים).
  • ש: האם זה פוגע ביכולת שלי לנגן על מגבר אמיתי?
    ת: להפך! זה רק משפר אותה. אתם תפתחו הבנה עמוקה יותר של סאונד, אפקטים, ואיך מגברים עובדים. כשתחזרו למגבר אמיתי, יהיה לכם ידע רב יותר איך לכוון אותו, ואיך להוציא ממנו את המיטב. זה כמו ללמוד לנהוג על סימולטור מרוצים – בסוף תדעו לנהוג טוב יותר במכונית אמיתית.

סיכום אופטימי (ומי ייתן ויהיה לכם פחות רעש בבית, ורק הרבה סאונד מדהים)

אז הגענו לסוף המסע המטורף שלנו בעולם המופלא של סימולטורי מגברים ותוכנות אפקטים.

ראינו איך אפשר לחסוך הון, לשמור על שלום בית, ליהנות ממגוון סאונדים אינסופי, ולשאת את האולפן שלכם בתיק גב.

גילינו שטעויות הן רק חלק מהלמידה, וששחקנים גדולים עושים אותן לא פחות.

והכי חשוב? הבנו שללמוד מוזיקה זה לא חייב להיות קשה, מאיים, או יקר.

זה יכול להיות כיף, משעשע, ובעיקר – משחרר.

אני מקווה שהמדריך הזה נתן לכם את הדחיפה הקטנה שאתם צריכים כדי לצלול פנימה.

תשחקו, תתנסו, תיצרו, ואל תפחדו לטעות.

כי בעולם הדיגיטלי, הטעות הכי גדולה היא לא לנסות בכלל.

אז קדימה, חברים יקרים.

תתחברו, תכיילו, ותתחילו להוציא סאונדים שיגרמו גם לגברת שושנה לנגן על גיטרת אוויר (ממש בשקט).

בהצלחה מכל הלב!

ואל תשכחו להזמין אותי להופעה הראשונה שלכם.

אני אביא אטמי אוזניים, ליתר ביטחון (וגם כדי שאוכל לשמור על שלום בית כשאחזור).

תעשו חיים, ותמיד תנגנו עם חיוך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מדריכים באתר...
דילוג לתוכן