מצילות לתופים – מה, איזה ומה מתאים לך

אין על תופים! יסלחו לי כל כלי הנגינה באשר הם אבל בואו נודה על האמת, אין אחד או אחת שיראו מערכת תופים עם זוג מקלות שמונחים עליהם מבלי שיתעורר חשק בלתי נשלט לשבת על המערכת תופים, לתפוס את המקלות ולצרוח בכל הכוח:

"ONE! TWO! One, two, three, four"

עכשיו מה הקטע בתופים? חוץ מהתופים עצמם המשיכה האמיתית היא לכוח של הטחת המקל במצילות! לא משנה איזו מצילה ואיזה צליל היא עושה, ההתרגשות של המכה על המצילה היא מיוחדת במינה! אההההה האגרסיות!!!

סליחה….

אבל האמת היא שהמצילות במערכת תופים הם בסופו של דבר הטאצ' של מי שיושב על המערכת, ז'תומרת מה הסאונד שהמתופף אוהב ואיך הוא מתאים את המצילות לסגנון המוזיקה שהוא מנגן.

מבולבלים? שנייה בואו נסדר לכם את הנושא.

מצילות לתופים - אילו מצילות קיימות

מה בכלל הקטע של מצילות ולמה יש כל כך הרבה סוגי מצילות

בואו נתייחס רגע לבסיס, מצילות לרוב עשויות מסגסוגת של מתכות (לרוב נחושת) כאשר ישנן גם מצילות שעשויות מתרכובות מתכת שונות.

החומר שממנו עשויה המצילה כמובן משפיע על הצליל שהיא מפיקה, על המשכיות הצליל שלה לאחר המכה (Sustain) וכמובן על גובה הצליל שהיא מפיקה (Pitch).

ישנן כמה סוגי מצילות כאשר המצילות הבסיסיות ביותר שכל מתופף מתחיל צריך הן היי-האט (Hi-Hat), קראש (Crash) ורייד (Ride), בואו נתחיל בהן:

היי-האט (Hi-Hat)

ההיי האט היא מצילה שבתכל'ס היא 2 מצילות. מדובר על שתי מצילות הפוכות זו מזו שבעזרת פדל (שמחובר למוט שעליו מולבשות המצילות) נפתחות ונסגרות. בדרך כלל (למעט שמאליים) מופעל בדרך-כלל על ידי רגל שמאל.

ה Hi hat מפיקה 2 צלילים ראשיים, צליל אחד שהמצילות פתוחות והשני כאשר המצילות סגורות.

הפעלת לחץ שונה על הפדל יגרום לסגירת מצילות מצורה שיכולה לייצר מרווח ממש קטן בין המצילות כשהן עדיין צמודות ובכך לייצר צלילים נוספים.

מכיוון שבמוזיקה עסקינן אין טוב כמשמע אוזניים, אז קבלו הסבר על איך עובדת מצילת היי האט עם הפדל:

מצילת רייד (Ride)

הרייד היא בדרך כלל המצילה הגדולה ביותר במערכת (אולי חוץ מגונג) ולרוב היא ממוקמת בצד הימיני של המערכת .

הגדלים הסטנדרטיים של ה Ride הוא בין 18"-26" כאשר גודל המצילה משפיע בצורה דרמטית על הצליל של הרייד ועל אורך הצליל שהיא מפיקה (כמו שכבר ציינו מקודם).

לרוב השימוש של מצילת רייד היא חלופה להיי האט שכן שתי המצילות מייצרות צליל חד שעוזר לשמור על הקצב הבסיסי.

חשוב לציין שכל מה שנאמר פה הוא ברמה הבסיסית ובמוזיקה כמו במוזיקה אין דבר כזה שאין דבר כזה וכל מצילה יכולה להיות כל דבר ולעשות כמעט הכל (תלוי כמה חזק תכו בה ואיפה!)

אין כמו משמע אוזניים, כבר אמרנו?

מצילת קראש (Crash)

טוב, הקראש היא אולי המצילה הכי כיפית שיש בגלל שהיא יוצרת צליל שמאוד מזכיר התנפצות (בגלל זה השם Crash).

המיקום הסטנדרטי של הקראש הוא בצד השמאלי של מערכת התופים כאשר ישנן המוווון סוגים של מצילות קראש שהסטנדרטיות ביניהן מגיעות בגדלים של בין 14" – 22".

שוב, כמו שכבר אמרנו, במוזיקה אפשר לעשות הכל ואם לא הבחנתם כבר, מתופפים נורא אוהבים הרבה מצילות, כי כמו שאמרנו לכל מצילה צליל ואופי ייחודי לעצמה, גם לקראשים ולכן תראו מתופפים עם יותר ממצילת Crash אחת.

השימוש בהרבה מצילות קראש הוא בגלל שלכל סגנון מוזיקלי מתאימות קראשים שונים יותר נכון הצליל שהן מפיקות. לרוק כבד יתאימו מצילות עם המשכיות גבוהה (Sustain) בג'אז ישתמשו יותר במצילות עם המשכיות קצרה, אבל שוב הכל תלוי בבן אדם שיושב על מערכת התופים וטעמו האישי.

רוצים הסבר יותר מעמיק על עבודה עם מצילות קראש וההבדלים ביניהן?

איזה עוד מצילות קיימות?

  • מצילת ספלאש (Splash) – אולי המצילה הקטנה ביותר, הספלאש היא סוג מצילת קראש אבל ממש קטנה (4"-14"). הסאונד בהתאם לגודלה הוא קטן וחד.
  • מצילת צ'יינה (China) – מצילת הצ'יינה מפיקה צליל שמזכיר את הצליל של הגונג אבל הפוך. ה China תלויה, כמו שאמרנו הפוכה ומגיעה בגדלים רבים (12"-22")
  • מצילת קראשרייד – מדובר בהכלאה של שתי המצילות שדיברנו עליהם מקודם (מצילת קראש ורייד). מצילת Crash Ride בדרך כלל תלויה בצד שמאל אחרי מצילת הקראש (16"-26") כדי לייצר המשכיות של תווים שונים

אז לסיכום,

קיימות המון המון סוגי מצילות שמפיקות צלילים שונים. אם אתם מתחילים ללמוד על תופים בין עם מורה לתופים או לבד עם סרטוני הדרכה ב Youtube, כפי שאמרנו ישנן מצילות בסיסיות שכל מתופף צריך ועם הזמן תבנו לעצמכם את הסאונד שלכם.

אם אתם מתופפים מקצועיים, אתם יודעים מה אתם מחפשים ואוהבים וכדי לדרבן אתכם ולהשמיע למתחילים שבינינו, קבלו סקירת מצילות של אחת החברות המובילות בעולם המצילות לתופים Zildjian:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עוד מדריכים באתר...